Ce este fractura de stres?

 

Fracturile de stres sunt fisuri mici într-un os. Sunt cauzate de forța repetitivă, adesea din cauza suprasolicitarii – cum ar fi săriturile repetate în sus și în jos sau alergarea pe distanțe lungi. Fracturile de stres se pot dezvolta și în urma utilizării normale a unui os care este slăbit de o afecțiune precum osteoporoza.

Fracturile de stres sunt cele mai frecvente în oasele care poartă greutăți ale piciorului și piciorului. Sportivii de atletism și recruții militari care transportă rucsacuri grele pe distanțe lungi sunt expuși celui mai mare risc, dar oricine poate suferi o fractură de stres. Dacă începeți un nou program de exerciții, de exemplu, puteți dezvolta fracturi de stres dacă faceți prea multe și prea devreme.

 

Simptomele unei fracturi de stres

 

La început, abia dacă observați durerea asociată cu o fractură de stres, dar tinde să se agraveze cu timpul. Sensibilitatea începe de obicei dintr-un anumit loc și scade în timpul repausului. Este posibil să aveți umflături în jurul zonei dureroase.

 

Cauze

 

Fracturile de stres rezultă adesea din creșterea prea rapidă a cantității sau intensității unei activități.

Osul se adaptează treptat la sarcini crescute prin remodelare, un proces normal care se accelerează atunci când sarcina asupra osului crește. În timpul remodelării, țesutul osos este distrus (resorbție), apoi reconstruit.

Oasele supuse unei forțe neobișnuite, fără suficient timp pentru recuperare, resorb celulele mai repede decât le poate înlocui corpul tău, ceea ce te face mai susceptibil la fracturile de stres.

 

Factori de risc

Factorii care vă pot crește riscul de fracturi de stres includ:

  • Anumite sporturi.Fracturile de stres sunt mai frecvente la persoanele care se angajează în sporturi de mare impact, cum ar fi atletism, baschet, tenis, dans sau gimnastică.
  • Activitate crescută.Fracturile de stres apar adesea la persoanele care trec brusc de la un stil de viață sedentar la un regim de antrenament activ sau care cresc rapid intensitatea, durata sau frecvența sesiunilor de antrenament.
  • Femeile, în special cele care au perioade menstruale anormale sau absente, prezintă un risc mai mare de a dezvolta fracturi de stres.
  • Probleme cu picioarele.Persoanele care au picioare plate sau arcade înalte și rigide au mai multe șanse de a dezvolta fracturi de stres. Încălțămintea uzată contribuie la problemă.
  • Oasele slăbite.Afecțiuni precum osteoporoza vă pot slăbi oasele și ușurează apariția fracturilor de stres.
  • Fracturi de stres anterioare.A avea una sau mai multe fracturi de stres vă expune un risc mai mare de a avea mai multe.
  • Lipsa nutrienților.Tulburările de alimentație și lipsa vitaminei D și a calciului pot face ca oasele să dezvolte fracturi de stres.
 

Complicații

Unele fracturi de stres nu se vindecă corespunzător, ceea ce poate cauza probleme cronice. Dacă cauzele care stau la baza nu sunt luate în considerare, este posibil să aveți un risc mai mare de fracturi suplimentare de stres.

Prevenirea

Pașii simpli vă pot ajuta să preveniți fracturile de stres.

  • Faceți modificări încet.Începeți încet orice nou program de exerciții și progresați treptat. Evitați creșterea cantității de exerciții fizice cu mai mult de 10% pe săptămână.
  • Folosiți încălțăminte adecvată.Asigură-te că pantofii tăi se potrivesc bine și sunt potriviți pentru activitatea ta. Dacă aveți picioare plate, întrebați medicul despre suporturile pentru arc pentru pantofi.
  • Tren transversal.Adăugați activități cu impact redus la regimul dvs. de exerciții pentru a evita stresul repetitiv pe o anumită parte a corpului.
  • Obțineți o alimentație adecvată.Pentru a vă menține oasele puternice, asigurați-vă că dieta include suficient calciu, vitamina D și alți nutrienți.
 

Diagnosticul fracturii de stres

Uneori, medicii pot diagnostica o fractură de stres din istoricul medical și un examen fizic, dar testele imagistice sunt adesea necesare.

  • raze X.Fracturile de stres adesea nu pot fi observate la radiografiile obișnuite efectuate la scurt timp după ce începe durerea. Pot dura câteva săptămâni – și uneori mai mult de o lună – pentru ca dovezile fracturilor de stres să apară la raze X.
  • Scanarea osului.Cu câteva ore înainte de scanarea osoasă, veți primi o doză mică de material radioactiv printr-o linie intravenoasă. Substanța radioactivă este absorbită puternic de zonele în care oasele sunt reparate – apărând pe imaginea scanată ca o pată albă strălucitoare. Cu toate acestea, multe tipuri de probleme osoase seamănă la scanările osoase, așa că testul nu este specific pentru fracturile de stres.
  • Imagistica prin rezonanță magnetică (RMN).Un RMN folosește unde radio și un câmp magnetic puternic pentru a crea imagini detaliate ale oaselor și țesuturilor moi. Un RMN este considerat cel mai bun mod de a diagnostica fracturile de stres. Poate vizualiza leziuni de stres de grad inferior (reacții de stres) înainte ca o radiografie să arate modificări. Acest tip de test este, de asemenea, mai capabil să distingă între fracturile de stres și leziunile țesuturilor moi.

Tratament

Pentru a reduce sarcina de suport a osului până la vindecare, ar putea fi necesar să purtați o cizmă sau un ortez sau să folosiți cârje.

Deși neobișnuită, intervenția chirurgicală este uneori necesară pentru a asigura vindecarea completă a unor tipuri de fracturi de stres, în special a celor care apar în zonele cu aport slab de sânge. Chirurgia ar putea fi, de asemenea, o opțiune pentru a ajuta la vindecarea sportivilor de elită care doresc să se întoarcă la sportul lor mai repede sau a lucrătorilor a căror activitate implică locul fracturii de stres.

Stil de viață și remedii casnice

Este important să acordați oaselor timp să se vindece. Acest lucru poate dura câteva luni sau chiar mai mult. Între timp:

  • Odihnă.Stați departe de membrul afectat conform instrucțiunilor medicului dumneavoastră până când sunteți autorizat să suportați greutatea normală.
  • Gheaţă.Pentru a reduce umflarea și a ameliora durerea, medicul dumneavoastră vă poate recomanda aplicarea pachetelor de gheață pe zona rănită, după cum este necesar – 15 minute la fiecare trei ore.
  • Reluați activitatea încet.Când medicul dumneavoastră vă dă OK, treceți încet de la activitățile care nu suportă greutăți – cum ar fi înotul – la activitățile dvs. obișnuite. Reluați treptat alergarea sau alte activități de mare impact, mărind timpul și distanța încet.